Przede wszystkim w tzw. dramatach fantastyczno-romantycznych, a ściślej określaezji jąc w utworach, które swój kształt dramatyczny opierały na wewnętrznych dziejach bohatera, rki łącząc fabułę życiorysu (element epicki) z lirycznym wyrażaniem wszystkiego, co w tym życiorysie r ukształtowało świat jego uczuć i myśli. Udział liryczności w utworach tego typu bywał oczywiście różny. Nie zawsze przenika ona całość utworu tak integralnie, jak to jest w wielkim, egzaltacją na miłosną i wspomnieniami elegijnymi ulirycznionym monologu Dziadów cz. IV. ję Dzialanie liryczności najczęściej ogarnia tylko niektóre, choć niekiedy bardzo liczne fragmenP ty utworu; przeważnie są to szeroko rozwinięte i emocją liryczną uniesione wypowiedzi bohaterów, ł2Y skierowane do siebie samego lub do świata i zabarwione bądź to refleksyjnością rozważań 3ie filozoficznych, bądź też wylewnością rozważań osobistych. Ponadto bardzo często wiążą się one z całym systemem wstawek w postaci odśpiewywanych piosenek, wystąpień chórów lub nawet wydzielonych z tekstu dramatycznego, samodzielnych konstrukcyjnie wierszy lirycznych czy